Ontwerpen

In de tijd dat ik begon met borduren waren er nog geen computers en de keuze uit patronen, stof en garen was zeer beperkt. De wereld was nog zo klein als mijn eigen dorp. Ik ben gaan ontwerpen omdat ik wilde borduren en er niet genoeg patronen waren! Tot 2005 deed ik dat zonder computer.

Ik gebruikte kleurpotlood, verf en veel kladpapier om een ontwerp te maken. Als het patroon dan eindelijk naar mijn zin was zette ik het met een zwarte inktpen over op ruitjes papier. Dit hele proces koste veel tijd en bergen papier. In 2005 ben ik de computer gaan gebruiken. Ik heb toen alle patronen die al klaar waren overgezet naar de computer en dat levert patronen op die veel duidelijker leesbaar zijn. Het eerste patroon gemaakt met hulp van de computer is patroon 40 Rana. Om het borduurprogramma te leren kennen heb ik een foto van onze hond gebruikt. Het was al snel duidelijk dat een computer niet kan denken. Met een borduurprogramma kan je een foto laden en omzetten in kruissteken. Je kan zelfs kiezen in welke garen soort hij dat moet doen, maar echt mooi word het niet. Het programma zet de foto gewoon om in minder pixels en kiest daarbij uit de kleuren die zijn opgegeven. Het resultaat geeft alleen een globale indruk. Daarna komt het echte werk. Nieuwe kleuren maken door twee nummers te combineren, en alles nakijken en verbeteren wat die rare computer heeft gedaan. Een arbeidsintensief en niet bepaald creatief proces. Deze vorm van ontwerpen heb ik hierna zelden meer toegepast. De computer gebruik ik nu alleen als gereedschap, dat scheelt een hoop papier en verf. Ideeën voor de ontwerpen haal ik uit mijn dromen, emoties en dingen die ik in het leven meemaak. Ik gebruik als inspiratie ook bestaande ontwerpen die ik dan aanpas en omzet in een borduurpatroon, de naam van de oorspronkelijke kunstenaar staat dan altijd vermeld. Het hele creatieve proces is nog hetzelfde als vroeger, maar nu schilder ik rechtstreeks op de ruitjesvellen van het borduurprogramma.

Handleiding

Wat staat er in ieder patroon vermeld:
Soms een omschrijving van de betekenis van het patroon.
De grootte van het patroon in aantallen kruisjes.
De soort stof en de afmeting daarvan.
De gebruikte soorten garen en de nummers daarvan op volgorde.
Een garenlijst met de gebruikte tekens.
Als er ander garen dan DMC is gebruikt dan is er, als het mogelijk is, een omnummerlijst naar DMC.
Als het nodig is een uitleg over speciale steken.
De overige informatie vind je als je op de foto van een patroon klikt onder “Patroon informatie”

Stof en afmeting

In al die jaren dat ik borduur heb ik veel soorten en kleuren stoffen gebruikt.
Sommige kleuren of soorten stof worden niet meer gemaakt, of zijn misschien nooit te koop geweest in de buurt waar jij woont.
Ik borduur altijd op “even- wave” stof nooit op Aida.
Ik vind Aida niet zo geschikt voor halve of kwart kruisjes en ik vind het niet zo mooi op de delen stof die je nog ziet als het borduurwerk klaar is.
Het liefst werk ik op Jobelan dat is een stof die voor 50% uit katoen en 50% uit modal bestaat.
Het is een heel regelmatig geweven soepele stof die veel minder kreuk als b.v. echte linnen.
Kies vooral een stof en kleur die je zelf mooi vind staan bij de kleuren van het patroon dat je gaat borduren.
De maat van de stof die je nodig hebt hangt natuurlijk af van de grootte van het patroon, maar ook
van het aantal draden/cm waar de stof uit bestaat.
Verder hangt de maat af van de ruimte die je om het borduurwerk vrij wilt laten voor je het in laat lijsten.
Zelf vind ik het altijd prettig om tijdens het borduren wat extra stof om het patroon te hebben om het werk goed vast te kunnen houden want ik borduur zelden met een ring of raam.

Garen

Toen ik begon met borduren gebruikte ik DMC garen.
Het was het enige soort garen dat er in mijn buurt te koop was en ik wist niet van het bestaan van andere soorten.
Er zijn ruim 400 kleuren DMC die ik in de loop van de jaren allemaal gekocht heb.
Het kleurpalet van DMC is lang de uitgangsbasis geweest voor al mijn ontwerpen.
De afgelopen 10 jaar heb ik veel verschillende andere soorten garens ontdek en geprobeerd.
Het effect van iedere soort is net weer anders, ze zijn wat meer of minder getwijnd, de glans en dikte varieert en ook het gevoel hoe de draad werk verschild.
Bij de patronen staat steeds welk soort garen ik gebruikt heb.
Als er in een patroon ander garen dan DMC gebruikt wordt probeer ik er een omzet lijst naar DMC aan toe te voegen.
Dit omzetten laat ik niet aan de computer over maar leg de door mijn gebruikte garens soort naast de strengen van DMC om een zo mooi mogelijke pallet te kunnen adviseren voor dat specifieke patroon.
Bij een aantal patronen, zoals b.v. in de Vincent serie, is dat eigenlijk niet nodig.
Bij deze patronen is het aantal gebruikte kleuren zo klein dat het voor iedereen eenvoudig is het patroon met garens en kleuren naar eigen keuze in te vullen.
Er zij twee patronen waarbij ik wel de computer heb gebruikt voor de vertaling naar DMC naar dat staat duidelijk bij de informatie van die patronen.
In het geval dat er gemêleerde kleuren zijn gebruikt is het ook niet mogelijk dit naar een DMC versie te vertalen.
Het effect van gemêleerd garen wordt niet allen bepaald door het merk en de kleur maar ook door de richting waarin de kruisjes geborduurd worden.
Na mijn ontdekkingsreis in de wereld van de garens ben ik als mijn favoriete borduurmateriaal uitgekomen bij Au Ver à Soie-Soie d’Alger.
Het is een pure zijde draad met een prachtige glans die soepel door de naald en de stof glijd.
Als je met één draad van deze zijde op 11 of 12,5 draads stof borduurt geeft het een hele goede dekking.
Wat ook heel belangrijk, er zijn maar liefst 610 kleuren beschikbaar!!!
Na deze ontdekking is mijn uitgangspalet voor de ontwerpen steeds vaker gebaseerd op Au Ver à Soie-Soie d’Alger zijde.
Dat levert soms een probleem op met de vertaling naar DMC omdat er minder kleuren DMC beschikbaar zijn.
Alleen als ik de gebruikte Au Ver à Soie-Soie d’Alger op een manier naar nummers van DMC kan overzetten waar ik zelf achter sta is er een omnummerlijst bijgevoegd.
Gegevens hierover vind je bij de “Patroon Informatie”.
Au Ver à Soie-Soie d’Alger zijde is een stuk duurder als DMC katoen, maar je gebruikt maar één i.p.v. twee draden.
De reden om er vooral niet mee te gaan borduren is dat het zo fijn werkt dat het verslavend is en je niet anders meer wilt.

Garenkaart

Dit is een site waar je patronen kunt bestellen.
Het is voor mij als “één vrouw bedrijf” niet mogelijk om alle stoffen en garens die ik in de loop van de tijd gebruikt heb op voorraad te houden en te leveren.
Het zou ook erg kostbaar worden i.v.m. de verzend kosten.
Voor materiaal verwijs ik jullie dus naar je lokale borduurwinkel en de talloze webwinkels die daarin zijn gespecialiseerd.

Patronen op papier

In de eerste versie van Aaron Art was het alleen mogelijk de patronen op papier te bestellen.
Op deze Aaron Art in “nieuw jasje” site is het in principe alleen mogelijk de patronen in PDF te bestellen.
Dat is heel erg fijn voor mij, want het is niet meer nodig dat ik veel papier en printinkt op voorraad heb en ik kan op vakantie gaan zonder dat de hele zaak “Aaron Art” vast loopt. Maar geen regel zonder uitzondering!
Als je een patroon toch liever op papier via de post geleverd krijgt, stuur een mail via de site.
In de mail vertel je mij welk patroon je op papier geleverd wilt hebben.
Je krijgt een mail terug met een prijsopgave.
De totaal prijs van een op papier geleverd patroon is opgebouwd uit:
De prijs van het patroon in PDF, de print kosten van het aantal pagina’s en de verzend kosten die afhankelijk zijn van waar je woont.
En net als bij het bestellen van een garen kaart, als we het na deze correspondentie eens zijn over de levering maak jij het geld over en stuur ik het patroon op 120 grams papier naar je toe.